Hariduelust
meie kodunurgas
1961,
Friida Blaubrück (sünd 1899)
Uibu
fond
---vanal
hallil ajal oli asutatud Torila külakool. Ta asus sääl, kus praegu
Kallaste Helmi aed. Praeguse koolimaja, endise vallamaja asemel asus
hall puust vallamaja, kroonukulliga otsa ees.
Mäletan
neid mõlemaid veel selgesti. 1907 ehitati vallamaja uuesti –
(kivimaja) – kirjutajaks oli Aleksander Rosenberg, suur muusikamees
ja laulukoori juht. Vana külakoolimajas oli aga korteris Kokora
Ministeeriumikooli kolmas õpetaja ja ka osalt internaadi poisse oli
sääl korteris. Aasta 1894 sai siia õpetaja August Blaubrück
valitud.
1907
aastal oli hakatud Torila ja Kallaste keskvahe kohta uut 2klassilist
Ministeeriumikooli, kus 5 jagu oli. Kallastel tollal veel kooli ei
olnud ja see kool oli määratud niihästi eesti kui ka vene õpilaste
jaoks.
Alguses
olid külakooli pääl õpetajad vene keele oskamatud; vene keele
jaoks olnud minu vanaisa Willem Freivaldi majas eri kool – nende
poistele, kes valmistati kroonuteenistuseks ette, sest teenistusõppus
oli vene keeles ja eesti omad saadetud sisevene ja Poolamaale, kuna
vene omad toodud jälle siia.
Minu
isa August Blaubrück määratud (valitud) siia Torila koolipääle
1894 aastal. Nagu ta ise omas „nooruspõlve mälestustes“
kirjutab. Tundnud ta end seega väga solvatud, sest ta oli saanud
kõrgema hariduse ja õpetaja kutse Põltsamaa Eesti Aleksandri
koolis, kuna külakooliõpetajaks võis saada juba ministeeriumi
kooli haridusega. Külakoolis oli õpetaja palk 150 rubla rahas ja
pääle selle kasutada veel koolitalu, kus praegu Lassi Eedi asub.
Õppeaineteks
olid päämiselt usuõpetus, eesti keel, rehkendus ja
maateadus-laulmine. Pääle igapäevaste laste käinud veel suured
„näitajad“ nii üks kord nädalas. Õpetaja pidi täitma veel
vaimulikke talitusi. Pidama palvetunde pühapäeviti, ristima lapsi
ja matma surnuid. See oli otse kohustuseks.
A.Blaubrück
olnud alles 19 aastat vana, kui asunud selle kooli pääle. Vanemad
andnud oma talukoha Laevas pooletera peale ja aidanud siin koolimaja
pidada. Koolitundide järel andnud ta veel vene keele õppust
Kallaste jõukamate vene poistele. Nendest võib nimetada Dimitri
Karushkin, ehitusmees praegu, Jossif Doulgushev, kaupmees, Pavlov ja
palju teisi. Need käisid lihtsalt õppimas kirja ja rehkendust.
Et
Blaubrück aga hakanud maailma loomist kodanlikult seletama, tekkinud
(loetamatud kaks sõna). Tema pääle kaevatud isegi semstvo
kohtusse, kui kirikuvalitsuse pääle ja hakatud teda lahti
kangutama. Tehtud teda keisri ja Jumala vastaseks. Kohtust saanud aga
„pika nina“ nagu ta oma mälestustes kirjutab.
Tegelikult
hakanud see aga nii, nagu üks vanamammike meile seletas. Vallavanem
Kaarel Tubin ja kirjutaja Viirup hakanud jonnima, selleärast et
Viirup tahtnud Annad? omale ja Tubin kangesti oma tütrele Loovile.
Kuna August ja Anna kahekesti abiellunud siis läinudki tüliks ehk
jonniks. Oli kuidas oli aga 1906 aastal määrati A. Blaubrück
jällegi Torila uue ministeeriumi kooli pääle. 1907 aasta
jaanuarikuus kolisimegi Vänikvere külakooli päält, kus isa
vahepeal olnud, tagasi, Torilasse. See oli suur kivimaja. Meie korter
asus üleval pööningul, kaks väikest tuba, ja sinna meid pandi
vennaga kui linnud puuri. Välisilma nägime vaid kaugelt läbi akna,
kuna Vänikveres oli meil ilus ja vaba elu. Sest pääle koolitundide
oli meil vaba klassis mängida. Ja vahetundidel käisime trepi ees
väljas laste juures. Maja asus üksiku koha pääl. Uksest läks tee
alla jõe äärde. Maja taga oli heinamaa ja mets, kus kevadel oli
palju sinililli ja jões oli palju kalu, mida isa talvel püüdis
märadega välja.
Siin
Torilas aga korraga ei midagi! Maja taga lepavõsu, ukse ees ei olnud
aedagi. Vaid lattaia peal kiikusid küla seakarjused kevadel. Käo
kukkumist enam ei kuulnud vaid selle asemel kraaksuvad varesed! Nii
hakkas igav ja vangielu meil lastel.
Koolis
käisid siin tollal suured mehed võibolla mõned pääle 20
aastased. Õpilasi oli umbes 150 ümber. 50 neist olid siin korteris.
Järve pool otsas üleval asus poiste magamistuba (tütarlapsi
korteris polnud) kuna osa poisse asus veel vana kooli juures
korteris, kus ka 3as õpetaja elas.
Neist
suurtest mäletan ma veel Meerud?, Koloshnikovi?, Pillid (neid oli
palju), Markus, Karl Reimann, kes eesti aja algul oli Alatskivil
kooliõpetajaks, Partsi jne.
Et
koolisundust ei olnud, siis tütarlapsed jäid juba algklassidest ära
niisama ka kehvemad poisid. Esimesed tütarlapsed, kes siin koolis
lõpetasid, olid Aliide Kiili, Ida Narits Savastverest. Kui ma ei
eksi oli see 1908 aastal.
Õppekeeleks
oli meil vene keel ja juhatajaks umbvenelane D.......D....?
Kolmandaks õpetajaks keegi Leithhammel, kes ühel hommikul
kuldpagunitega politsei poolt ära viidi. 1905 aasta mäss.
Ka
minu isa oli taga otsitud Laevas, kus oli inimeste peksmine ja
tapmine. Aga et ta isa välja ei andnud jäi ta kätte saamata. Süü
oli temal Vänikveres peetud põdra jaht. Mäletan ka veel kui õue
pääle kogusid noormehed püssidega ja võttes kaasa mu isa läksid
põdra jahti. Tulid aga õhtul tühjalt tagasi.
Leithammeli
(Rudolf Leithammel, olevat lisaks Turpile ja Tubinale pidanud nii
vallamas kui ministeeriumikoolis rahvakoosolekuid) asemele
saadeti kolmandaks õpetajaks Aleksander Raudsepp, kes ise õppimise
teel lõpetas hiljem ülikooli ja oli Tartus poeglaste
tehnikagümnaasiumi direktor. Olin tollal 3ndas klassis, 9 aastaselt
patrasin juba hästi vene keelt. Õppisin pähe ka vene
mõistulaulusid.
Peagi
lahkus siit Dounki...? tagasi oma kodukülla Tihedale ja juhatajaks
tuli 1910 keegi Russ. Russ oli juba vali venestaja nõudja, ta keelas
isegi ära lastel vahetundidel rääkida eesti keelt ja pani meid
laupäeval laulusid pähe õppima, kes keelust üle läksid.
Ta
korjas lastelt ära ka ringmängu laulud ja keelas vahetundidel
tantsida. Meil oli kannel, ja Laarid olid kanged kandle lööjad,
juhtus isegi et laupäeva õhtul Blaubrück ja Laar kokku mängide
kannel ja viiulit tegid muusikat ja lapsed tantsisid. Need olid
ilusad õhtupoolikud, pean mainima, et kauged õpilased ei saanud
koju enne kui suurteks pühadeks ja kevadel.
Ka
Raudsepp oli lõbus mees. Ta õpetas pühapäeviti õpilastele Soome
laulumängusid mida mängiti hulgakesi. Need olid noortele suureks
lõbuks. Kuid ka need keelas ära Russ. Russi enda lapsed ei valdanud
sõnagi eesti keelt. Kuid meie vennaga oskasime juba niipalju vene
keelt, et võisime vabalt nendega koos mängida. Raudsepp juhatas ka
suurt laulukoori, käisid kokku koolimajja.
Raudsepp
läks siit peagi ära ja 1910 aastal tuli tema asemele keegi Richard
Muna. Sellest ma vähe tean, sest haiguse tõttu õppisime oma toas,
mitte käies klassi. Muna järel tuli kolmandaks õpetajaks
Kirschbaum, selle aeg lõigi pikne vana koolimaja põlema, kus juures
ka õpetaja meelemärkuseta maha löönud ja parema piha pealt kõik
riided läbi põletas. Kirschbaumi päästnud kirjutaja Rosenberg,
kes akna sisse löönud ja teda välja tassinud. Vana maja põles aga
otsani. Teda oli tahetud teha seltsimajaks ja sellepärast endine
külakoolmeister Rajagi tõsteti sealt korterist välja. Pikne lõi
aga koolimaja põlema, kui ma ei eksi siis oli see 1911 aasta Suurel
Reedel ja see maja nagu võeti ära. Alguses oli olnud tuul pikku
küla ja oleks läinud terve küla, aga äkki pööranud tuul välja
pääle, ja koolimaja taga, vastu suurt teed olnud lohk, löönud
korraga nii vett täis, et säältsamast saadud vett pritsud. Kohale
oli jõudnud Kallaste tuletõrje, kes kustutas, kuid maja põles
otsani.
Endine
õpetaja Raja oli Tartus vanadekodu juhatajaks saanud ja ütles: ma
tänan oma vihamehi ja õnnistan oma väljaajajaid, mul on siin palju
parem elu. Saime temaga ükskord linnas kokku.
Nii
Torilas sellest seltsimaja ei saanud ja seltsimajaks hakati ümber
ehitama endist Torila magasiniaita – saadi niikaugele, et näitelava
sisse ja aknad ette. Tuli kolhoos ja kolhoosi esimees Kukin võttis
selle maja jällegi ära viljaaidaks öeldes: oli ta ennegi ait,
saagu ta jällegi viljaaidaks!
Kirjutaja
Rosenberg oli agar seltsitegelane laulukoori juht. Ka õpetaja
Karetsnikov ja Blaubrück ja mõned vanemad õpilased käisid
Rosenbergi laulukooris laulmas. Tollal aga oli õpetajatel
seltsielust osavõtmine keelatud ja seda nad tegid salaja.
Laulsivad
kaht suuremat laulu: Kalev ja Linda ja Mustlased. Nendega käisid nad
isegi Tabiveres (Woldis) esinemas.
1911
aasta sügisel lahkus siit kooli päält Russ ja tema asemele saadeti
Ivan Ivanovitš Kartetsnikov, kes oligi siin juhatajaks juba kauemat
aega.
Olin
seekord viimases klassis. Uus juhataja esimesena hakkas kohe mind
„pinnima“. Ta hakkas kimbutama vene keele lauluga. Ma ütlesin
selle talle pääst ülesse ja ta hakkas mind kiusama selle laulu
sisuga: miks nii? Ja nii? Millepeale ma puhkesin nutma. See oli ka
ühtlasi esimene ja viimane kokkupõrge Kartetsnikoviga.
Nagu
ta ise meil lõunalauas ütles: leh see ongi teie dobroko. Ma nägin,
et nii väike ja viimases klassis hakkasin teda küsitlema.
Kirschbaumi
asemele kolmandaks tuli aga meile Gustav Karscheiding?, kes meile
viimases klassis õpetas eesti keelt ja laumist, kuna vene keelt ja
looduslugu ning füüsikat andis Kartetsnikov ja mu isa õpetas
rehkendust ja geomeetriat ja maateadust.
Kartetschnikov
polnud enam nii vanameelne, nagu alguses öeldud, ta ise käis
laulukooris laulmas ja laskis ka lastel õhtupoolikul tantsida.
Päälegi ta asutas koolile keelpillide orkestri. Õieti „vene
pillide orkestri“: balalaikad ja domrad. See saadeti valitsuse
poolt. Kokku oli 14 pilli. Ka mina mängisin selles koos Helmi
Petersoni ja August Hintiga – balalaikat primat.
Käisime
isegi Kallastel esinemas.1912 aasta kevadel lõpetasin ma siin kooli.
Eksamid kestsid üle nädala. Tuupimist oli palju, sest terve ühe
viimase aasta kursus oli jagatud piletitele, mida oli 14. kokku oli
14 lõpetajat ja 2 neist olid tütarlapsed. Mina ja Alma Kiili
Tõruverest. Enne meid 1911 lõpetas ainult 1 tüdruk. Aliide Tiit.
Praegune Piiri.
Tulin
läbi viiedega, peale minu said läbi viied veel Eduard Elken ja
August Laar, kandlelööja. Eksamid olid kõvad: kui 3 viga oli
kirjatöös siis loeti läbikukkunuks, seejuures 3 märgiviga loeti
juba üheks veaks. Üks suur poiss ei tulnudki eksamitele. Arst
keelas talle ära. Ta õppis palju aga kui vastama hakkas siis öeldi
talle, kuuled Kurs, sa pole vaadanuki raamatusse. Peale eksamit
pildistasime oja ääres. Need pildid on praegugi veel alles. Pääle
meie kooli lõpetasime kujunes see nii, et meie kooli juurde pidid
kokku kogunema kõik ümbruskonna koolid ja ka inspektor ise sõitis
Tartust eksamile. Siis oli lastel veel hirmu. Mäletan kui Pala
Mäeotsa preili Grünberg omadele andis (loetamatu) palderjani. Siia
kogunesid Pala, Kodavere kihelkonna kool. Kallaste kooli ma ei
mäleta, kuigi Kallastel oli siis juba kool olemas, juhatajaks Pavlov
ja õpetajaks ukrainlane (loetamatu). Need käisid ka siia
eksamineerimas.
Kord
peale eksami tehti (loetamatu) püha ja aeti kokku kõik õpilased.
Inspektor omalt poolt laskis teha teelaua. Läksime Kallastele ja
tõime 2 rubla eest saia. Saime 240 kringlit. 3 rubla eest tõime
kommi ja suhkrut. Ka sellest pidust on meil foto. Vene õpilastest
lõpetasid minu ajal kolm. Kaks Kallastelt ja üks Välgist.
Neljandas klassis oli üks vene tüdruk Pavlova. See oli ka ainus
vene tüdruk meie koolis. Hiljem oli neid veel kolm.
Alguses
oli vene poisse meie koolis palju. Nad erinesid teistest –
poslamasla lõhna, pikad mustad juuksed, mis rippusid silmakulmudeni
ja kõrvadeni ja laia säärega saabastega.
Mu
isa alati rääkis, et tollal oli hää õpetada, sest nõrgemad jäid
juba algklassidest ära ja viimasesse jäid vaid paremad ja
püüdlikumad.
Eriti
kardeti seda kui elukombel ehk usuõpetusel oli taga miinus. 5-
tähendas, et see ei saanud enam kuhugi ametisse. Ministeeriumikool
lõpetatud tarvitses käia vaid veel läbi pedagoogilised
lühiajalised kursused ja võis juba saada külakooli õpetajaks.
Paljud suundusid siit ka Venemaale mõisavalitsejaks ja metsaülemaks.
Siia valgus kokku õpilasi pääle ümbruskonna külade ka Pala,
Alatskivi õpilasi. Ka Kavastust, Koosalt, Selgiselt, Matjamalt,
Varalt jne.
Hiljem
eraldati ka ühe klassi küljest osa tütarlaste magamistoaks ja ka
tütarlapsi hakkas siin ööbima. Mäletan et isegi kaks õde
Varnjast käisid siia kooli.
Söögi
valmistasid lapsed siin ise. Koolis oli köök kahe rõngaga ja taga
suure veekatlaga thee jaoks.
Et
aeg oli õhtupooliti piiratud, sest 2 lõppesid juba tunnid ja kell 5
juba helistati õppima. Kell 7-8 oli õhtune söögitund, kella 9ni
oli õppimistund. Siis oli õpilastel ühtelugu kaebusi selle pliidi
pärast: ei mahtunud ju 45 õpilast kõik süüa tegema. Üks kaebas:
tema võttis minu augu ääre ja teine: see ei anna mulle auku!
Majahoidja
käis siis väljas. Hiljem tehti ka majahoidjale siia kaks ruumi ja
majahoidjaks sai meile Gustav Värvu õde Liisa, siis hakkas lastel
parem elu.
Liisa
keetis neile ühiselt ja jagas portsjonid. See Liisa suri 2 aastat
tagasi. Ta oli meile kõigile nagu emaks. Ühesõnaga ruumid olid
väiksed.
Karscheiding
oli meil ühe aasta, seejärel tuli meile keegi Puudersell. Ja siis
hakkas neid vahelduma üksteisejärel. Tuli esimene ilmasõda.
Kartetsnikov võeti sõtta. Nüüd oli Blaubrück tema asemel ka
juhataja kohuse asetäitja kuna õpetajateks olid järgemööda keegi
vene preili Sergejevna, siis üks noorvenelane Nemtsev, lätlane
Sindul ja Kallastelt kaupmees Jermakovi tütar Dunja ja Kartetsnikovi
tagasitulles sai tema oma naine Aliide Kartetsnikov ametissse. Nad
kõik olid umbkeelsed. Et Aliidel aga kutset ei olnud
ministeeriumikooli pääle siis sai temagi hiljem lahti. Ja asemele
saadeti Juli Bauvald.
Sellel
oli juba Kalev koju tagasi jõudnud ja pani maksma maa-koolidesse
eesti keele emakeeleks. Hiljem saadeti ka Kartetsnikov ära
Kallastele ja tema asemele valiti (jälle tulid õpetaja valimised)
Heinrich Rosin. Seega oli Torila koolis rahuliku elu lõpp!
Blaubrück,
kellele kord korraldati Mustvees õpetajate kursused, kus üle
maakonna olid ka inspektorid koos, oli öeldud (vene keelsed sõnad).
Ei kõlbanud Blaubrück enam nende sõnade järgi kuhugi. Ta ei
oskanud enam tundi anda ega lastega ümber käia. Rosin näris siit
ja sealt. Hiljem kui Rosin abiellus hakkas ta Blaubrücki välja
kangutama, et oma naist Ellat ametisse saada. Mõjuvam kabatus
Blaubrücki pääle oli, et ta oma priinime ära ei eestinda ja nii
pidigi Blaubrück oma kohalt lahkuma üks aasta varem kui määratud
vanadus oli lahkumiseks. Kui ta üks aasta oleks veel õpetaja ametis
oleks ta saanud kõrgema astme pensioni aga vana „rämps“ aeti
välja nagu Rosin taotles ütleda. See oli 1939 aastal. Tehti puhas
töö. Ka Bauvald, kes teda ei kannatanud, lahkus. Lahkus ka
kauaaegne majahoidja Marie Peetso. Juuriti üles ka kooliaiast kõik
põõsad ja viljapuud, üksainuke viljapuu jäi meie akna alla. See
asub sääl praegugi. Kuna sellest majast on saanud haigla.
Õpetajateks
peale meie nagu mainitud Ella Rosin ja kolmandaks keegi (loetamatu).
Ella Rosinal polnud aga enam õpetaja õigustki, sest ta oli juba üle
10 aasta ametist vahepeal ära olnud, ja oleks pidanud ameti eksami
tegema.
Pääle
selle ma pole Torila kooli asjadega enam kursis.
Me
kolisime elama endisesse vallamajja, kus mu isa oli
raamatukogujuhatajaks. Sääl asus alguses ka külanõukogu ja me
olime ka ühtlasi veel majahoidjaks. Mõlemad ametid olid palgata.
Kui hiljem raamatukogu palgaliseks sai hakati ka seda meie käest ära
kiskuma. Seda toimetes tookordne kultuuriharidusala juhataja A.
Prangel. August Blaubrück suri 1953 aasta janauaris, ja raamatukogu,
mille mina veel oma jõuga ümber kirjutasin ja süsteemi järel
liigitasin läks üle võõraste kätte ja viidi hiljem Kallastele.
Meie
elame emaga nüüd meie viimases korteris (loetamatu) majas, kuhu
meid paigutati, kuna vallamaja läks sõjaväe kommissariaadi kätte.
Ema
saab nüüd 150 r, uue järgi 15 rubla isa pensiooni, on juba üle 80
aasta vana. Tema käest ma saingi algandmeid Torila algkooli kohta.
Mina elan praegu koos temaga, pole erilist sissetulekut oleme ka
kolhoosi liikmed. Alul käisime ka põllutööl – nüüd enam ei
jõua. Omame raasuke aiamaad, peame paar kitse ja kana ja see on
praegu kõik meie elu. Ongi vast igatsus veel kord tagasi haritud
maailma, kuid see on meis juba väga kaugele jäänud.
Friida
Blaubrück
Suurimaks
sündmuseks iga talvel oli meil jõulupidu koos jõulupuuga. Juba
kaks päeva enne koristati ja peseti põrandaid.
Jõulupuu
asetati suurde klassi, keset tuba. See oli suur mahukas kuusk.
Ehtimise aeg meid sisse ei lastud. Me lõime tantsu teises klassis
kandle saatel. Kui kuusk oli ehitud algasid laulu ja mänguproovid.
Kuusel olid pärlid, kuldlõngad, küünlad ja jõulupuu lumi. Hiljem
inspektor saatis Peterburist tellitud igasugu ehteasju. Aga ilma
lumeta ei olnudki see puu enam nii ilus.
Näidendid,
ilulugemised ja laulud toimusid jõulupuu ümber. Näitelava ei
olnud.
Esmalt
laulsime Boše tsarja hrani ja siis (vene keeles), seejärel
eestikeelsed jõululaulud ja ilmalikkudest ei olnud alguses muud kui
„Üles, üles, hellad vennad“ ja „Kus sa käisid sokukene“.
Selle
järel tuli jõuluvana kotiga. See oli suur tüse vanamees pika
habeme ja suure kotiga. Ta jagas pakikesi, kus oli sees igasugu kuld
ja hõbe paberiga kompvekke, kirjud präänikud ja kuld ja hõbe
pähklid. Peale selle ka veel kooli tunnistused.
Kätte
saanud tunnistused, oli varsti kuulda saalist nuukseid ja nuttu, sest
mõned olid saanud ju kahed! See rikkus ära pidutuju! Hiljem hakati
tunnistusi kätte andma järgmisel päeval pääle pidu. Pääle
kottide jagamise viidi kuusk välja ja algas tants ja ringmäng!
Viiul
ja kannel olid tollal me ainus muusika. Aga see oli ka nii armas ja
tore!
Eesti
algul ehitas mu isa koolile jäädava näitelava suurde klassi. Sääl
siis harjutati ja mängiti mänge ja tehti ka balett tantse Bauveldi
juhatamisel kuna kuused põlesid kahel pool lava. See aga polnud
sugugi enam nii armas nagu meie lapsepõlve kuusepuu keset klassi!
Eesti
ajal peeti igal kevadel lõpp kooli pidu Alatskivi lossis, kuhu kõik
koolid ümbruskonnast kokku kogunesid. Torila kool oli ikka neil
pidudel hiilanud oma käsitöö mitmekesisuse ja rohkuse pärast.
Blaubrück,
kes Põltsamaa Aleksandri koolis oli omandanud mitmesuguseid teadmisi
püüdis seda ka siin edasi anda oma õpilastele. Ta ehitas aeda
omale sepikoja, kus tutvustas poisse sepatöödega. Üleval endises
magamistoas asus nüüd poiste käsitöötuba. Sääl oli 2 kruupinki
ja üks pink töötanud mitme töö jaoks, mille Blaubrück ise
valmistas ja ta omatehtud käsitööde kapp. See on praeguse kooli
juures laste riiete kapp.
Pääle
igapäevase elu tarbete ja kööginõude valmistati vinerist
mänguasju, mis ei jäänud kaugeltki maha linnast ostetud
mänguasjadest. Ka joonistusi oli palju ilusaid. Blaubrück andis ka
joonistamist.
Juuli
Bauvald hiilgas aga tütarlaste käsitöödega!
Pääle
meie olid koolist poiste käsitöötunnid kadunud täiesti ja laulu
oli hakatud õpetama suuga, kuigi koolis oli olemas viiul. Mu isa
õpetas laule alguses kolme hääle peal, hiljem Eesti aeg juba kahe
hääle peal. Ei olnud enam koolis viiuli õpetajat. Viiulit nägin
praeguses koolis viimati õpilaste käes tõmmata.
Ka
uus õmblusmasin oli koolil. Ka selle on nad siin nahka pannud.
Ja
siis oli siin olemas veel suur udupildi latern ja palju udupilte.
Laterna lasi Rosin ringi käia väljaspool kooli ja latern jäigi
kaduma. Näidati udupiltidel Krõlovi mõistupilte, Prantsuse sõda
ja teisi ajaloolisi pilte. Siis veel mäletan: Kafkasiii... (ei saa
muust aru kui et Kaukaasia). Ilusad olid need udupildi õhtud meile
lastele!
Koolil
oli tollal veel palju värvilisi ajalooseinapilte loodusloo,
usuõpetusepilte ja vene riigi õppepilte. Raamatus olid need samad
pildid olemas. Ka oli meil kooli biblioteek. Eesti ajal anti
venekeelesed biblioteeki raamatud majahoidjale ahju kütta. Mu isa
veel päästis mõned kallimad teosed, kuid meie oma kolides on
needki kaduma läinud.
Koolipidude
raha korjati kooli klaveri ostmiseks. Minu teada oli seda raha Eesti
aegu juba 60 000 marka. Kuhu see raha jäi ja mis sellega tehti, teab
teile rääkida õpetaja Enn Rosin, kes selle Kokora pangas välja
võttis ja Tartusse üle viis. Klaver aga jäigi koolile ostmata,
kuna Rosin küll omale isiklikult Kodavere pastori käest klaveri oli
ostnud.
Seega
lõpetan oma jutustuse.
Friida
Blaubrück.
Arhiivist
ümber kirjutanud A.K., 22 september 2010. Väljamõisas.
Endise
Eesti Aleksandrikooli kasvandiku
August
Juhani p. Blaubrücki
elulookirjeldus
mälestused
Vastuseks
endise Eesti Aleksandri kooli
kasvandikkude
ühendusele tema poolt
Torilas
märtsikuul 1927
(hilisemad osad
on kirjutatud 1928)
välja
üleskutse lehel
järjekorras
tähendatud küsimustele
tahan
siin järgmist avaldada:
August
Juhani p. Blaubrück
Sündinud
27 aprillil 1875 vana kalendri järele Tartumaal, Laeva vallas, mõisa
renditalus „Karulaanes“. Isa, Juhan Tõnu p. Blaubrück, ema Mari
Blaubrück (sünd Kool) piasivad üle viiekümne aasta renditalu
„Karulaane“, Laeva vallas, Tartumaal; - majanduslik seisukord
kehvapoolne, sest et talumaad halva võitu olivad. Talu piiras põhja
ja hommiku poolt suur kuusemets, lõuna ja õhtu poolt piirid olid
rohkem lagedad. Sealt avanes vaade Laeva mõisa ja teiste talude
peale. Laeva mõisa ja mõisa taga olevale kõrgele mäeseljakule.
Õhtu piirilt avanes vaade üksikult seisvale kaunis kõrgele
„Kevame“ mäele, mille nõlval seisis surnudaed ehk kabel.
Põhjapoolsemad madalad otsad „Kevame“ mäe surnuaia ligi seisnud
umbes 300 a tagasi Jaani kirik, surnuaed järele on jäänud ja
tänaseni alles on nagu üksik metsasalk keset küla esines, mis
ilupuid täis istutatud. Kasvades talukohal looduse keskel olin terve
ja priske, avanesin vaimliselt aegamööda, kuue aastaselt hakkasid
vanemad mind lugema ja kirjutama õpetama testamendist ja
lauluraamatust, sest aabitsa raamatut ei olnud. Seitsme aastaselt oli
lugemine ja kirjutamine selge ja siis hakkasin Laeva küla koolis
talve üle kahe nädala kord näitamas käima; seesugune näituse
kool kestis kaks aastat, ja õppeaineteks olid kirjutamine, lugemine,
katekismuse peatükkide ja kirikulaulude päheõppimine. 1885 aasta
sügisest 1886 aasta kevadeni igapäeva kooliõpilasena Laeva
külakoolis. Õppeained olid lugemine, kirjutamine, piibliloo,
katekismuse ja kirikulaulude õppimine, rehkendus ja pisut
geograafiat ning vene keelt, eratundidena pisut saksa keelt õpetas
mulle kodus ka õde, kes oli Tartus saksa elementaarkoolis õppinud.
Õpetajad olid Adam Karelson (praeguse advokaat Ferdinand (Franz
Krull) Karelsoni isa) ja Johan Truus (tema naisevend), mõlemad
olivad mulle ema poolt sugulased. Koolis oli internaat, sai elatud
seal terve õppeaasta, ainult laupäeva ja pühapäeva õhtud saivad
kodus mööda saadetud. Mälestustesse jäi sest internaadi elust
õpilaste õhtused jutuvestmised ning üks õudne öö kui väljas
suur tähesadu oli – kõik taevas oli täis pikki tulejugasid, mida
langevad tähed /meteoorid/ sünnitasid, mis vältas terve õhtuse
öö. (Huvitav on see, et Jakob Liiv on ka sellest tähesajust oma
mälestustes kirjutanud. Wolf.K.) Kevadel käisivad kirikus
õpetaja praost Töpfer ja köster Aug. Lampson kooli revideerimas,
see oli suur päev, mil kõik lapsed – näitajad, igapäevased ja
reedesed (reedesed olid need lapsed, kellel igapäevane kool oli läbi
aga, kes käisid reedeti koolis usuõpetust kordamas kuni leeri ehk
konfirmatsiooni minemiseni) – pidid revidentidele aruandma
lugemises, usuõpetuses, kirikulaulus, ja ka rehkenduses. Mina sain
praosti käest seekord kiita. Sügisel 1886 astusin Tartus Jüri,
õigemini Jüri kiriku kihelkonna kooli, kus õppisin kolm aastat ja
mille lõpetasin kevadel 1889 aastal. Kool asus Hegningi platsil,
vastu Hegningi platsi, endises „Linda“ seltsi majas, teisel
korral esimest kooliaastat. Viimasel aastal olin linnas onu juures
korteris, kes sööduvoorimehe ametit pidas. Õppeained olid vene,
saksa ja eesti keel, rehkendus, geograafia ja vene ajalugu ning ka
pisut looduslugu – viimased kõik vene keeles. Usuõpetus oli
luteriusulistel eesti keeles, greeka õigeusklikel oli see viimases
klassis juba vene keeles. Koole revideerisid tollal juba inspektorid,
esimene inspektor oli sel ajal eestlane Luik. Kord käis Riia Greeka
õigeusu piiskop Tartus, käisime teda terve kooliga Jüri kirikus
vastuvõtmas venekeelse vaimulike lauludega ning andsime ta käele
suud. Pärast käis ta koolis meid õpilasi vaatamas ja küsis ka
greeka-õigeusuliste käest usuõpetust. Koolis võtsime teda jälle
lauluga vastu ja saatsime lauluga minema. Õpilastele jagas ta
veikeseid vaskplekist ristikesi mälestuseks. Koolis oli juhatajaks
Jakob Belberg, täites kirikus salmilaulja kohustusi ning andis
luteriusulistel usuõpetust, õpetajad olid J. Jurtakam, Poskat,
Küüma, Ivan Troitsk.
Õpetus
oli hästi korralik ning paljud koolilõpetajad astusid edasi õppima.
Igal aastal jõulu eel enne koolitöö lõppu oli koolis tore
jõulupuu, mille ümber lapsed laulsivad ja ringi käisivad, pärast
oli maiuste väljajagamine, siis tuli udupiltide näitamine ning
lõpuks oli õpilastele ühine theelaud. Jõulukuuse ajal viibisivad
koolis ka mitmed võerad külalistena ning kohaliku kiriku preester.
Tartu kooli minnes käis isa Kursi kiriku õpetaja praost Töpferi
käest mulle ristimise tunnistust välja palumas. Praostiherra ei
tahtnud seda aga välja anda ning tegi isale suure noomituse miks isa
mind linna kooli tahab viia, ja ütles:“Las poeg külakoolis läbi
käia, wot siia saab temast üks mees!“ Isa vastand selle peale: No
miks praosti herra siis oma pojad ülikooli saadab, eks laske neid
siis ka külakoolis käis, neist saavad siis ometi mehed! Selle peale
saanud praosti herra nõnda püha viha täis, et kisendanud heleda
häälega: Ah, sa räägid kui üks prohvet! Jooksnud siis
kantseleist välja oma tuppa ning löönud ukse paukudes kinni. Isa
jäänud aga kantseleisse ning ei ole ka enne ära tulnud kui
ristimistunnistuse kätte saanud. Hulga aja pärast tulnud praost
Töpfer jälle oma toas kantseleisse ning küsinud: Kas sa ikka veel
ootad siin? Isa vastanud siis: Küsin veel üks kord teie käest seda
tunnistust, ja kui teie seda mulle välja ei anna, siis koolihärra
lubas seda kirjalikult teie käest välja nõuda. Selle peale saanud
praost tulist viha täis, tõmmanud siiski tüki paberit ja
kritseldanud teravate gooti tähtedega saksa keeles selle peale
ristimisetunnistuse, nii et vaevalt võib seda lugeda ja andnud selle
isale kätte, mida siis isa Tartu viis koolijuhataja hr. Belbergi
kätte.
Sügisel
1889 astusin ma Põltsamaal Eesti Aleksandri linnakooli. Põhjuseks
oli see, et isa oli kord Eesti Aleksandri Kooli asutamise komiteele
ühe rubla raha annetanud selle lubamisega, et ta poja sinna kooli
tahab panna. Sisseastujaid oli sel sügisel õige palju, sest Eesti
Aleksandri Kool oli alles uus, kool ju rahva silmis väga lugupeetud.
Pea pooled sisseastujaist kukkusivad eksami peal läbi ning pidid
tagasi minema. Mina peasesin aga õige kergesti sisse, sest et Tartus
koolis selleks hea ettevalmistuse olin saanud. Üldse võeti sel
sügisel õpilasi sisse õige kõva eksamiga, mille järeldusel
peasesid sisse hästi ettevalmistatud õpilased. Mina sain eksami
läbi sisse teise klassi, sinna klassis võeti siis üle kahekümne
inimese vastu ning kõik kanged poisid, kellest pärast said nii
kuulsad mehed nagu – kindral Aleksander Tõnnison, advokat Laemmel,
Sommer, advokat Artur Jung, Johannes Reinthal, A. Rosenbach, J. Soo,
P. Järve j.n.e. Meie klass sai kuni kooli lõpuni inspektori käest
kiita. Üteldi: kõige parem klass olevat! Eesti Aleksandi Koolis
õppisin neli aastat ning lõpetasin selle kevadel 1893 aastal. 1895
aasta kevadel tegin seal veel linna kihelkonna kooli õpetaja eksami.
Esimesed
muljed Eesti Aleksandri koolist, kui uuest õppeasutusest olid
suurepärased. Koolimaja oli õige suur ehitus Põltsamaa ehk Paala
jõe kaldal, tuletas midagi Vene Keisri Talvepaleed Neeva kaldal
meelde, mida ma kusagil pildi peal kunagi ammu olin näinud.
Klassitoad kõrged ja avarad, valged kohase sisseseadega, head
õppeabinõud, raamatukogu, võimlemise ja laulusaal, klaveriga,
puutöötuba, raamatuköitmise töötoad, avar üks määratu suur ja
kaks vähemat magamistuba, haigetetuba, söögituba, inspektori ja
õpetajate korterid, teenijate korterid, kelder ja muud ruumid. Kõik
leidsivat aset selles suures ehituses. Õpetajad ja inspektor kandsid
kullatud nööpidega mustjassiniseid sabakuubesid ja niisuguste
isikute vastu oskas õpilastes auutundmus, need ei olnud ju mitte
enam niisugused koolihärrad ega koolmeistrid nagu Laeva külakoolis
ja Tartus algkoolis olin harjunud nägema, vaid need olid midagi
kõrgemad olevused, kellele õige ettevaatlikult tohib ligineda.
Väljas käies kandsivad nad sinisest kalevist musta sametist äärega
nokaga mütsi, mille kullatud tärn ja riigi Kull ees olivad. Peale
selle oli inspektor Ansonil kahe nokaga paraadkübar, millel suur
kuldtärn külje peal ja kuldlint põigiti üle kübara lae ulatas,
ning kinnist paraadsabaga kuube, mille külje peal kullatud
käepidemega tore aumõõk rippus, mille tupe kullatud ots sabakuue
alt välja ulatus. Riiklikus teenistuses oli inspektor Anson mõisnike
seisuse sisse vastu võetud ning kandis Keiserliku hoovinõuniku
aukraad.
Inspektor
oli Anton Antonovitš Anson, greeka-vene õiget usku Tõstamaalt
pärit, õpetas meile kord teises A klassis ajalugu ning geograafiat
kuni viimase klassini ja kosmograafiat viimases klassis. Oli väga
hea õpetaja, oskas õppeainet väga arusaadavaks teha, oskas õigel
kohal ka mõne naljasõnagi oma seletuste sisse põimida ning oskas
õpilastest huvi äratada õppeaine vastu. Vahel oli ka õige äge ja
äkiline mees, kui keegi õpilane juhtus end halvasti ülalpidama ehk
õppimises lohakas oli, siis vana Anson paukus kui pikne. Samuti
kärkis ta tihti ka majahoidja, kärneri ja köögitüdrukutega kui
need küllalt hoolikad ei olnud oma ametis. Nii ruttu kui ta vihaseks
sai, lahkus tal ka viha tuju, ning ta võis jälle rahulikult asja
edasi seletada. Anson oli väga viisakas õpilastega kui ka kõigi
isikutega ümberkäia. Oli nõnda ütelda väga hea diplomaat,
misläbi ta ka auastmetes kaunis kõrgele tõusis. Mäletan kui
läksime kord terve kooliga Põltsamaale Õigeusu kiriku juure
piiskop Agafangeli vastu võtma. Oli ilus kevadine aeg, ilm oli selge
ja soe, poisid valgeis turnibluusedes, marssisivad neli tükki reas.
Komandeeris maakonna ülema abiline stangavoi ohvitser, marssis ja
mängis Põltsamaa laulu ja mänguselts, muusikakoor ja kanneti
kõrgel kooli lippu. Lipukandjatel oli põigiti üle õla rippumas
riigivärvilipud pikad scharfid (loetamatu). Anson ja õpetajad
kõndisid poistega kõrvuti tee äärt mööda. Anson ütles
poistele: Vot, lapsed, kui te nüüd lähete sinna siis laulge
kõvasti, et see vene putka (see oli vana pisuke puust kirik) kohe
ümber kukub. Kiriku asemele taheti uus kividest kirik ehitada ning
piiskop tuligi platsi sisse õnnistama.
Preestri
pool pani Anson end paraade uniformi ning ilmus siis välja poiste
ridade juurde, kes seisivad kahel pool teed – auväravast kuni
kirikuni. Poisid laulsivad muusikakoori saatel vahvasti, kui piiskop
nende (loetamatu) vahelt läbi sammus kirikusse. Varsti pärast seda,
kui piiskop ära oli läinud, tõsteti Ansoni auastmes jällegi
kõrgemale. Korra oli Liivi kuberner Põltsamaal käinud, seal
rahvale mingit kõnet pidanud ning Anson oli seda kõnet seal
eestikeelde ümber tõlkinud. Viimati, kui Anson Tartus
kaubanduskooli inspektoriks oli, siis käisivad seal ühed kõrgemad
revidendid Peterburist, Ansen sai oma kooliga nende poolt kiita ja
pärast sõitis Ansen nendega linnas ringi ning näitas neile linna
ja tähtsamaid asutusi. Tartus käisin ma teda veel kaks või kolm
korda Kaubanduskoolis vaatamas. Kooli pidude ajal Aleksandrikoolis
oli Anson väga hea korraldaja, nõnda et koolipidud alati hästi
korda läksid. Ta oli ka hea tantsija ning osav kavaler. Koolipidudel
oli ta koos oma prouaga alati esimene tantsu alustaja. Proua oli tal
väga peente näojoontega ja ütlemata ilus naesterahvas, oli kellegi
preestri tütar. Ansoni juures elas ka Ansoni õde Anni, noor plika,
väga kena neiu, oli lustiline daam koolipidudel. Läks pärast
kellelegi kiriku salmilauljale ning kooliõpetajale mehele. Anson ei
olnud mitte puru-venemeelne isik, sel venestuse ajajärgul vaid oli
ka küllalt eestlane, ning mõistis väga hästi Eesti kooli juhataja
olla. Koolipidudel laskis ta vene näitemängude kõrval ka eesti
näitemängusid etendada ja eesti laulusid ette kanda. Samuti ei
takistanud sugugi kooliõpilastel eestikeelseid kooliajakirjasid
väljaandmast, mida sel venestuse ajal mitte ei oleks tohtinud
lubada. Anson pigistas aga kõige selle üle teise silma kinni ning
vaatas ainult ühega. Oli ta ju ise ka kord nooremas eas Pärnu
Postimehe toimetaja olnud. Hariduse oli ta saanud Riia õpetajate
seminaris, ning pärast oli lõpetanud Moskva kooliõpetajate
instituudi. Moskvas õppides oli ta ka dr M. Veskele vene keelt
õpetanud, kui see ennast ette valmistas Kaasani ülikooli professori
koha peale.
Õpetajad:
Michail
Pavlowitsch Nikolajev: venelane, mõisniku seisusest, Moskva
kubermangust, kaunis noor mees. Oli gümnaasiumis õppinud ja pärast
vististe Moskva kooliõpetajate instituudi lõpetanud. Oli E.T.
Koolis vene keele ja käsitöö (puutöö) õpetaja, eratundides
õpetas veel greeka, ladina ja prantsuse keelesid. Õppis ka eesti
keelt tundma. Oli hästi vabameelse ilmavaatega ning armastas
poliitikast ja rahvuslusest tihti poistelegi huvitavaid lugusid
jutustada, kui need talle sellekohaste küsimustega esinesid. Pärast
läks ta Wolmarisse linnakooli inspektoriks.
August
Ivanowitsch Riikmann: vististi Rakverest pärit, eestlane,
luteriusku, Tartu vene seminari ning Peterburi kooliõpetajate
instituudi lõpetanud. Oli hea korra armastaja ning osav matemaatika
õpetaja. Õpetas ka võimlemist ning andis luteriusulistele
usuõpetust, kusjuures õpilased klaveri peal koraale mängisivad
ning pidas hommikul õpilastele saalis hommikupalvust. Hiljem oli
Valgas linnakooli peal õpetajaks ning praegu on vist Narvas
õpetajaks.
Petr
Ignatjewitsch Goveino: venelane kusagilt Ukraina ümbrusest pärit,
lõpetanud Vilno kooliõpetajate instituudi. Ka hea korra armastaja
ning hea õpetaja. Õpetas peaasjalikult looduslugu.
Jakob
Adejevitsch Tamm: eestlane, Rannu kihelkonnast Tartumaalt pärit.
Luteriusku. Tartu vene seminari lõpetanud, õpetas peaasjalikult
eesti keelt ja eesti kirjandust ning veel üldist ajalugu. Osav ja
lugupeetud õpetaja. Raske vaimuga, tõsine ja tüse kuju. Kirjanik
ja luuletaja, müüs oma luuletusi „Ärgand hääled“ kui need
trükist ilmusid, seal ka õpilastele, kes osta soovisid. Hiljem oli
Veikse-Maarja kihelkonna kooli juhataja. Sures sääl ning sinna ka
maetud. Need õpetajad olivat sääl kauemat aega ning nende ajal
lõpetasin ma sääl õppekursuse 1893 aasta kevadel. Ennem olivat
sela lühemat aega ka õpetajateks:
Jaan
Erlemann: eestlane, vist endine Kanepi köster ja kihelkonna kooli
õpetaja. Oli väga osav muusikamees, õpetas veel usuõpetust
luteriusulistele, eesti ja saksa keelt ning aiatööd ja raamatu
pookimist. Lahkus sealt puudulike vene keele mõistmise põhjusel
ning asus Tartusse elama.
Petr
Rutsjev: venelane, oli vististi Peterburi kooliõpetajate instituudi
aurahaga lõpetanud. Õpetas peaasjalikult looduslugu.
Ivanov:
venelane, Peterburi kooliõpetajate instituudi hõbeaurahaga
lõpetanud, oli kangesti osav matemaatika õpetaja, eemaldati sealt
aga joomise põhjusel ning viidi vist Tartusse linnakooli üle.
(nimi
puudub või on segane): Põltsamaa vene kiriku salmilaulja. Õpetas
üks pool aasta laulmist, viiuliga. Viljandi kreisiülema
vanemabiline (stanovoi) ohvitser, vist nimega Krinewsky (venelane)
Põltsamaa alevist, käis sõjaväelist võimlemist õpetamas, oli
selles asjas väga osav. Abiliseks selles tunnis oli tal veel keegi
väljateeninud veltveebel Põltsamaalt.
Veel
käis Põltsamaa alevist keegi kuivetunud, pikk, mustaverd mees,
umbkeelne, sakslane, üliõpilane, kes Põltsamaa mõisas
kodukooliõpetajaks oli, üks talv meile saksa keelt õpetamas. Nime
ei tea aga poisid kutsusid teda Gewissiks.
Mein
(eesnimi, vist Johannes, õieti ei mäleta) keegi algkooliõpetaja
Põltsamaa ümbrusest, oli üks talv seal vene keelt õppimas. Istus
meiega ühes pingis, meile andis saksakeeletundi ja laulmist. Oli
väga peenike laulukoori juhataja. Temaga käisime kontsertisid
andmas Põltsamaal ja selle ümbruses.
Jaan
Kansi oli ökonoom ja õpetas põllu ja aiatööd.
Põltsamaa
greeka õigeusu preester Ink, eestlane, Viljandimaalt pärit, õpetas
õigeusulistele usuõpetust.
Esiteks.
Kooli tunniplaanisid ei ole alles jäänud. Kuna aga õppeainetest
võib nimetada: venekeel, eesti keel, saksa keel, ning eratundidena
veel greeka, ladina ning prantsuse keel, rehkendus, geomeetria ja
algebra, geograafia ja kosmograafia, Vene ajalugu ning üldine
ajalugu, looduslugu (botaanika, zooloogia, mineraloogia ühes füüsika
ja keemiaga, joonistamine, laulmine ja muusika teooria, tööõpetusest
olivad puutöö, raamatu pookimine ja papitöö, põllu ja aiatöö,
greeka-vene usulistele andis usuõpetust Põltsamaa greeka-vene
kiriku preester isa Ink.
Internaadis
oli kasvandikke ümmarguselt 200 hinge, ning Põltsamaa alevikust
umbes 20 kasvandikku. Üldises lauas – pansionis – sõivad 100
kasvandikku, kuna teised 100 kasvandikku oma kosti peal elasivad ja
ise omale kooliköögis toitu valmistasid, nende hulgas mina. Toidu
valmistamine oli suureks tüliks, võttis ära väga palju õppimise
aega. Magamistoad olivad avarad, ning sääl valitses puhtus ja hea
kord, mille järgi valvas isiklikult just inspektor Anson. Kui ta
tuli voodid järele vaatama, siis pidi iga kasvandik oma voodi juures
seisma, poole voodi teki ära võtma ja näitama, et voodipesu ja
riided puhtad on. Õhtutel õppimise ajal ja magama minemise ajal
valvasivad inspektor ja õpetaja kordamööda, et kõik vaguralt
õpiksid ja siis mõistlikult magama läheksivad. Enne magama
minemist oli saalis üldine õhtupalve pidamine õpilaste poolt ning
peale selle hõikas korrapidaja kooliõpetaja kasvandikkude nimed
läbi ja vaatas, et kedagi magama minnes ei puuduks. Kooli juurest ei
tohtinud keegi kasvandik ilma loata kuhugi minna, vaid pidi luba
küsima korrapidajalt kooliõpetajalt, see kirjutas raamatusse
ülesse, et mis kella ajal on kasvandik internaadist ajutiselt
lahkunud ja millal sinna tagasi tulnud. Haiged õpilased eraldati
kooli haigetuppa ning selle rohitsemise eest hoolitses kooliarst Dr.
Lakschewitz, kes Põltsamaalt sinna käis. Haigete ravitsejad olivad
kooliteenijad köögitüdrukud, raskemad haiged saadeti Põltsamaale
haigemajasse, ning vanemad viisid ka koju.
Kõva
korra põhjusel elasivad õpilased internaadis rahulikult ja
sõbralikult ning anti kooliõpilaste ajakirjasid välja, kus
ärksamad õpilased kaastöölisteks olivad. Iga laupäev oli kibe
ajalehtede kirjutamine ja väljaandmine.
Pidusid
peeti õppeaasta jooksul kooli juures vähemalt kaks korda. Eeskavad
oli näitemäng, koorilaul, ilulugemised, semestri ning õppeaasta
lõpul peeti aktusidsamuti ka mitmesugustel tähtpäevadel.
Koolilõpetajatele tehti üldine theelaud, kus viibisivad ka
inspektor ja õpetajad, kooliarst ja kutsutud ametivennad. Õpilaste
ajakirjad olivad Aleksandrist – nädalaleht; Paala – nädalaleht;
Nurmekund – kuukiri; Naljaleht piltidega – see ilmus minu
toimetusel. Mina joonistasin ehk õigemini maalisin ka kõigile
teistele ajakirjadele pealkirjad, sest et ma koolis üks parem
joonistaja olin. Neist ajakirjadest viis õpilane Kustav Kotsar,
tubli hulga Oleviku toimetusse, kui ta kaastööliseks ja toimetaja
liikmeks läks. Mul ei ole neist enam ühtegi alles jäänud.
Iseäralistest
juhtumistest oleks vahest nimetada, et minu õppeajal seal kolm
kasvandikku ära surid. Keegi Saabas, suri tiisikusse, just sama
päeva õhtul, kui teised õpilased jõulupühiks koju lasti. Keegi
Parts, Tartumaalt, vist Vara vallast pärit, suri krampide kätte,
mis talle une pealt ehmatuse tagajärjel olivad ilmunud. Suri
Põltsamaa haigemajasse, kus siis teda kõike õpilased ja õpetajad
vaatamas käisivad ning leina koraali tema kirtsu juures. Keegi
Kümmel Viljandimaalt, kukkus jooksu peal maha, külmetanud konarlise
suurtee peale sügisel, põrutas pealuu katki, ajanud veel käte
peale üles ja ütelnud teistele õpilastele: Küll ma sain suure
hoobi! Langenud siis maha ja surenud. Siis oli veel üks õnnetu
juhtumine kellegi Kersteniga, kes turnipuude külles rippuvatelt
köitelt, millel raudrõngad otsas olivad, maha kukkus selja peale ja
selle juures rinna rangluu katki põrutas, mis naha all kohe püsti
oli tunda. Hale oli kuulda tema hoigamist, viidi Põltsamaa
haigemajja ravitsemisele.
Üldine
ideaal oli meil kõigil vahvateks tegelasteks tõusta Eestimaa
kodumaa heaks. Selleks virgutas meid see vaba eesti vaim, mis
valitses sel ajal Eesti Aleksandrikoolis. Pea suurem hulk kasvandikke
on selle ideaali juure ka pärastises elus jäänud ning üks on nüüd
rohkem, teine vähem Eesti isamaa pinnal jõudnud vagusid ajada selle
harimiseks ja edendamiseks.
Lõpetasin
E.A. Kooli 1893 aasta kevadel. Teised kaaslõpetajad olen juba p. 7
all kõik ära nimetanud. On mul ka alles veel ülesvõte kõigist
selle 1893 aasta kooli lõpetajatest ning kooli õpetajatest.
Võin
hinnata tolle aegset E.A. Kooli kaunis kõrgelt, ta on heakese hulga
tegelasi väljasaatnud Eesti isamaa põllule tööle, ja see töö on
paljugi vilja kannud.
Pärast
Al. Kooli lõpetust sõitsin 1893 aasta kevadel Tallinnasse, et seal
fotografisti juures õpilaseks astuda, sest et mul just rohkem
kalduvust oli joonistamise ja maalimise peale. Et aga sealsed
tingimised mulle ei meeldinud, siis sõitsin tagasi kodu. Järgmisel
1894 aasta kevadel sain valitud kooliõpetaja Kokora vallas Torila
küla algkooli pääle. Selle aasta suvel olin siis veel Tartus
kooliõpetajate pedagoogika ja metoodika kursusel, kolmandas ülemas
(---) ning selle aasta (---) töötada. Palgaks oli esialgu valla
poolt 150 rubla aastas, ühes prii korteri, kütte ja valgustusegi,
pärast oli valla talukoht palga asemel kasutada. Tegin Põltsamaal
E. Al. Koolis eksami linna-kihelkonna kooliõpetaja kutse peale.
Selle järel töötasin Torila kooli peal. Kuni 1900 aasta kevadeni
ning tulin sealt tagasi Laeva valda, vanemate juurde talukoha peale,
sest et Kokora mehed väga jonnakad olid, minuga kaks aastat kohut
käisid ja minust lahti tahtsivad (Üles kihutas rahva valla talukoha
rentnik, kes ei tahtnud sealt koha pealt välja minna, ning ei
tahtnud et ma seda talukohta palga asemel oma kätte saaks. Temale
nõuks lõi veel Kokora valla kirjutaja Viirup, kes nüüd surnud.
Ajasivad vallarahva õige möllu minu vastu. St. Kokora mehed minust
kohtu teel võitu ei saanud) saada ja siis otsustasin Torila kooli
asemele 2. kl Ministeeriumi kooli ehitada ja asutada ja et selleks
kroonu käest abiraha saada, siis võtsivad vastu valitsuse
tingimuse, et koolijuhataja jääb valitsuse määrata. Valitsus
tahtsis aga muidugi määrata venelast, sest et siis venestamisvool
meie maal õige kõva oli. Mis ka sündis ning valitsus määras
juhatajaks vene rahvusest. Ning praegu on selles koolis, mis nüüd
Eesti ajal kuueklassiliseks kõrgemaks algkooliks muudeti,
venerahvusest koolijuhataja.
1901
aasta kevadel sain valitud Tartumaal Sootaga valla Vänikvere
algkooli peale õpetajaks ning töötasin kuni 1905 aasta lõpuni. 1
jaanuarist 1906 sain valituse poolt tagasi määratud Kokora valda
Torila 2 kl ministeeriumi kooli peale, kus senini ametis olen.
Koolimaja on telliskivi ehitus ning praegu kavatsetakse siin veel
juure ehitusi teha nende ruumide jaoks, mis veel puuduvad nagu
võimlemise saal, kolmanda õpetaja korter ning majahoidja korter ja
käsitöötuba. Avalikust elust olen vähe osa võtnud ning olen oma
tööjõu peaasjalikult koolile pühendanud, sest et rahva tänamatust
olen küllalt näha saanud. Enne mind oli Kokoral Torila kooli peal
J. Reinumägi ametis, üle neljakümne aasta, oli vägev muusika ja
laulumees, kõik eluaeg juhatas siin pillikoori, mida ta ise asutas
samuti ka laulukoori, oli oma muusika ja laulukooriga kuulus üle
Tartumaa ja kaugemalgi, vahel käis ka Oudova linnas mängimas
tellimise peale ja kõige selle lõpp oli, et kooliametist lahkudes
pidi pimedas rehetoas elama ja pärast elas mõned aastad veel Pala
vallas, peremeeste juures rentnikuna ja pooleteramehena, sest et
viletsa kooli koha peal mingit tagavara kapitali ei saanud koguda
ning pealegi terve oma eluaja koolile, pilli ja laulukoorile oli
kulutanud. Ta on maetud Kodavere surnuaiale, ning praegugi puudub ta
haual raudrist, ning puuristki on ära kõdunenud, kuna Kokora vald
ega ka Kokora praegune Laulu ja Mänguselts pole veel selle peale
sugugi mõtelnud, et oma endise haritlase hauda võtaks korraldada
ehk talle vähemalt raudristigi laseks haua peale mälestusmärgiks
ülesse panna.
Üldse
ei oska meie rahvas veel kooliõpetajatest lugu pidada, neid ainult
mõnitatakse ja tihtigi protsessitakse ja käiakse nendega kohut,
nagu seda ajalehti lugedes küllalt näha võib. Ikkagi on maa
kooliõpetaja kui missioneer, kes rahva poolt palju peab kannatama,
iseäranis veel praegusel ajal, kus kooliõpetaja on omavalitsusest
ärarippuvaks tehtud. Selle järelduseks on paremate õpetajate maalt
linna põgenemine ehk küll linnas elukalliduse tõttu tihtigi elu
palju kitsam on kui maal, kuna aga kooliõpetajal linnaelust siiski
niipalju kasu on, et ta seal hõlpsamalt oma lapsi saab koolitada,
maal see tal ülejõu käib ehk koguni võimatu on. Kõige selle
järeldusel ei ole ka ime, kui viimasel ajal kooliõpetajad
seltsielust rohkem end tagasi hakkavad tõmbama, mis ka täiesti
soovitav on, sest et koolitöö nüüd kaunis laialdane ja raske on
ning kogu kooliõpetaja jõu kõik ära tarvitab. Vanal ajal, enne
venestuse ajajärku, oli maa algkoolideõpetaja õppekava õige
väike. Kooliõpetajatel jäi siis ka rohkem aega üle seltsielust
osa võtta ning laulu ja mängukoorisid juhatada, nagu see
ärkamisajast küllalt teada on.
Abiellu
astusin Kokoral Torila kooli peal ametis olles 1897 aastal Anna,
Villemi t. Freywaldiga Kokoralt, taluomaniku tütar, perekond on
veike, kaks last: Herbert (Herbert
Blaubrück, s. 18.07.1898 Tartumaa Kokora v. 1931 dipl. keemik.
Õppinud ka juurat. Tapetud 09.07.41 hävituspataljoni poolt
Tartumaal Kasepää vallas. Korp!Ruthenia. Andnud välja Valtsev'i
Algebraliste ülesannete kogu, Tartus 1924. (ümberkirjutaja Wolf K.
märkus),
sünd 1898, lõpetas Tartus kooliõpetajate seminari, õppis siis üks
aasta Tartu ülikoolis keemiat, selle järel oli viis aastat Valgas
poeglaste reaalgümnaasiumis keemiaõpetajaks, praegu jätkab jälle
ima haridust Tartu ülikoolis Keemia alal. Tütar Frieda, sünd 1899
a, õppis Tartus Nooresoo Kasvatuse Seltsi gümnaasiumis, kuni
kuuenda klassini, jäi raskesti haigeks, oli lõikusel, selle järel
põeb raske verepuuduse all tänaseni, kodus minu oma juures, mis
mulle ütlemata palju raskust teeb, nii et ma sest ajast koguni
pessimistliselt kogu elu peale olen hakanud vaatama ja sest enam
mingit huvi ei tunne, ning arvan, et palju õnnelikum on inimene, kui
ta üksi elab ja mingit perekonda omale ei soeta, liiati
algkooliõpetaja ja vaesel käsitöölisel on see ülesanne luxuse
asi, seda võivad lubada omale ainult rikkad, kellel võimalus on
lapsi kasvatada, neile head haridust anda ja neid ka haiguse korral
tarviliselt ravitseda. Kõik oma teenistuse sissetuleku olen
lastekasvatamise ja koolitamise ja ravitsemise ja rohitsemise peale
ära kulutanud, tagavara kapitali ei ole saanud vanaks päeviks
koguda, ja tütar ei saa enam praegu haiguse põhjusel edasi õppida,
tema tulevik on täiesti tume , ja samuti minu tulevik siis kui
teenistusaeg lõpeb ja ma koolitööst pean lahkuma.
Vanematel
oli mõisa renditalu Laevas, eluasemeks, see sai ära antud 1914
aastal, kui vanemad korraga nimetatud aasta suvel ära surivad, ning
sest ajast pidin ma omakesi jääma lõplikult siia kooli juure
elama. Enne sai siit suvel käidud Laeva vanematele appi talutööle
ning sai sedaviisi kooliõpetaja palgale pisut abi, et kuidagi läbi
sai. Praeguse aja selle palga peal kuidagi läbi ei saa. Vististi
kujuneb meil asi nüüdki nõnda, et kõik algkoolideõpetajad saavad
meil olema üksikud ilma perekonnata inimesed.
Al.
Kooli kaaslõpetajate aadressid mul praegu teada ei ole, ei ole
nendega enam tervelt 35 aastat kokku puutunud. Oleme nagu „essind
linnu, kik ilma laanen laiali“. Ainult Ed. Õunapuuga ja hr. Samuel
Sommeriga olen viimasel aegul kokku puutunud. Ei ole ka mingit
materjaalset võimalust siit Tartu ega Tallinna välja sõita, et
seal teiste koolivendadega vahest juhtumisi kokku trehvata. Isegi
endiste E. Al. Kooli kasvandikkude ühingu koosolekule, mis kevadel
1927 Põltsamaal ära peeti, ei saanud minna, sest et autoühendus
Tartu ja Põltsamaa vahel seks ajaks parajasti jälle seisma jäi
auto rikkimineku tagajärjel ning ma ka teada ei saanud, kas Jõgeva
ja Põltsamaa vahel sel ajal kevadel oli või ei.
Katked:
Minu
isa poolt vanaisa oli Tõnu, selle isa oli Märt, ning viimase isa
oli Laur, umbes 1750 aastal, ta pidas Lepiku talu suurtee ääres,
Kärevere koolimaja juures oja kaldal, oja kohal suurtee peal oli
sild, mille käsipuud olnud siniseks värvitud, sellest sillast antud
mõisas Laurile famiilinimi Blaubrück (sinisild).
---Laeva
jõgi on Emajõe haru. Laeva ja Emajõe peal sõitsivad lodjad ehk
laevad, mis Laeva mõisast lupja ja telliskive ning põletispuid
Tartu vedasivad. (Edasi kirjutab hr Blaubrück oma kaunist
lapsepõlve maastikust ja sealsetest rahva juttudest. Kadunud Jüri
kirikust, mille kell jõkke kukkunud ja mis Kellahauas pühade aegu
löövat nagu raatuse kell linnas. Selle olen jätnud kirjutamata.
W.)
Kaasõpilased
teises A klassis olivad:
Aleksander
Tõnnison: astus hiljem Vilnusse junkrukooli, praegu kindral ja
diviisi ülem, kuulus Narva kaitsja Vabadussõjas, koolis toimetas
ajalehte Aleksandrist.
Samuel
Sommer: Tormast, hiljem Peterburi ülikooli õigusteaduskonna
lõpetanud. Oli Eesti vabariigi siseministri kohusetäitja ametnik
Petserimaal ja Narvataguses maal. Oli huvitav jutuvestja ja
teadusmees. Toimetas kuukirja Nurmekund. Tal oli palju teaduslikke ja
filosoofilisi raamatuid, mida ta kaasõpilastele lugeda andis, ütles,
et temast peab üks admiraal saama.
Artur
Jung: Pilistverest, kirjaniku Jaan Jungi vennapoeg, aitas hiljem Jaan
Jungis Eesti muinasteadust kokku seada ja väljaanda. Oli siis Pärnus
Elisabeti kiriku köster. Pärast õppis Tartu ülikoolis ja lõpetas
selles õigusteaduskonna. On praegu vannutatud advokaat Viljandis.
Tegi kaastööd kooli ajalehtedele.
Johannes
Reinthal: Põltsamaalt, oli Eesti ajal kord maavalitsejaks
Petserimaal, ning praegu elab vististi ajakirjanikuna Tallinnas, tegi
kaastööd kooli ajakirjadele.
Jüri
Soo: oli osav õpilaste eralaulujuht, viljandimaalt, õpetas
viiuliga, andsime tema juhatusel mitu korda konsertisid. Toimetas
nädalalehte Paala. Varem toimetas seda Kustav Kotsar. Tema
hilisemast elukäigust ei tea praegu midagi.
Peeter
Järve: oli Jüri Soo lähem sõber, käisivad ikka paaris. Vist
Pärnumaalt Hallistest, pärastine elukäik praegu teadmata.
August
Roosenbach: Põltsamaa ligidalt, tegi kaastööd kooli ajakirjadele,
hiljem vallakirjutaja, vist Põltsamaal.
Jaan
Klaar: Põltsamaa ligidalt, hiljem elukäik teadmata.
Jüri
Laur Viljandist: tegi vahel õhtuti teenijate teenijate toas kingsepa
tööd ja teenis sellega vahel omale ülalpidamist, oli vaene poiss,
Viljandist pärit. Hiljem mõisavalitseja Virumaal ning pärast
kroonu viinamüüja Venemaal.
Friedrich
Krass: vist Viljandimaalt, hiljem metsahärraks kusagil.
Johannes
Sturm: Pikknurmest, Kursi kihelkonnast, hiljem kihelkonna
kooliõpetaja Rannus ja pärast Kursis.
Jüri
Saarits: vististi Põltsamaa ligidalt, hilisem elukäik teadmata.
Johannes
Ant: hilisem elukäik teadmata.
Karl
Gutti: hilisem elukäik teadmata.
Johannes
Johanson: hilisem elukäik teadmata.
Peter
Kalm: hilisem elukäik teadmata.
Frommhold
Kelder: hilisem elukäik teadmata. Hiljem vist panga direktor Narvas.
Mihkel
Ibjus: hilisem elukäik teadmata.
Kõik
need lõpetasid õppekursuse minuga ühes 1893 aastal. Teistest
klassidest oleks nimetada veel koolivennad:
A.
Rei (praegune riigikogu liige. M.Pung: praegu vannutatud advokaat
vist Tallinnas. Ed. Õunapuu: praegune Tartu maavalituse
administraatori osakonna juhataja. Gustav Kotsar: oli ka meie
klassis, mõne vahejuhtumise pärast kooliõpetaja A. Riikmanniga
astus ta III A klassist välja. Oskas vene ja saksa keelt ja oli suur
seadusetundja. Tal oli seaduseraamatuid ning kirjutas talumeestele
palvekirju, toimetas ka nädalalehte Paalat, hiljem Oleviku
toimetajas kaastööliseks. Pärast advokaat Tartus ning hiljem
Tallinnas.
Hants
Pöögeman: oli kooli ajalehtede kaasautor, hiljem
kirjanik-luuletaja. Praegu enamlaste ajakirjanik ja tegelane
Petrogradis (Leningradis). (Hans Pöögelman: 1875-1938. lõpetas
Eesti Aleksandrikooli 1892 aastal. W.)
(
A. 18-19 november 2010 aastal, Väljamõisas)
August
Blaubrücki (sünd 9 mai 1875) autasustati Vabariigi Presidenti K.
Pätsi poolt 1940 aasta kevadel III järgu Looduskaitsemärgiga
loodushoiu alaste teenete eest.
Lgp
õpetaja Uibo
Tänan
Teid kirja ja huvituse eest, millega suhtute minevikku!
Mul
on ainult kahju, et väga palju on väärtuslikku läinud kaduma.
Mu
isa hoidis viimseni kõik alles, aga sellest on juba palju aega
möödas kui ta suri ja nii kahju kui mul ka oli andsin emale isegi
kalleid teaduslikke raamatuid tuletegemiseks. Ses kuhu neid ikka
panna? Meie kogu oli pääasjalikult venekeelne. Eestikeeles oli veel
üks salmik, Virulauliku oma – sääl olid kõik meie usuasjad
salmides. See sai Venemaalt tagasi tulnud perekond Ditkedele. Vb saab
seda veel kätte.
Siis
oli veel mõni muinasaja laulik ja üks raamat Eesti rahva
ristimisest läbi Henriku ja Aleksander II lapsepõlvest. Kuhu need
jäid ma isegi ei tea, sest mina neid hoidsin laua all kastis aga
nüüd neid ei ole. Kahekasti üle oli mul pandud suur papikaantega
taimede ja lillede album Tema oma maalitud loodusest. Ma nii nutsin
päris, kui seda pakki enam ei olnud. Ema ütleb, tema ei ole võtnud
aga ise käis päevad otsa ära, kes teab kes võttis. Ainult ühe
lehe leidsin kasti tagant maast.
Vanu
Olevikke oli mitu kastitäit ja ka Postimehi ja Lastelehti, nende
pärast oli meie peale kaebatus kui vallamajast ära kolisime.
Uurimiskomisjon saadeti välja ja kästi see vana rämps kõik ära
põletada.
Meil
oli raamatukaste tuba laeni täis kui siia tulime ja ka mitu
raamaturiiulit. Oleks võinud kõik täies koosseisus muuseumi anda,
kui varem oleks keegi seda küsinud.
Oma
esimese õpiku Kodukooli ja esimesed kokkupakitud Lastelehed andsin
(loetamatu nimi). Väike Merike hakkas neist käske õppima. Olin ise
7 aastane, kui oli juba sellest õpitud 7 käsku, mida vuristasin
ette pastor Walterile, kui see tuli kooli katsuma, olin siis teises
klassis.
Meil
on aga nüüd elamine nii väike, et ei olegi enam kus midagi hoida
ja kuhugi polnud neid panna!
Nende
käest saab veel ehk ka kätte. Vene keele õpikuid oli neli. Ühe
neist viis Karin? Teile aga üks 5-6 klassi oma (loetamatu) ära oma
laua pealt ja 3-4da oma andsin Tartu muuseumi. Kui ilus oleks olnud
kui kõik see raamatukogu oleks võetud Alatskivi muuseumile, kuid
miks ei küsinud keegi varem?
Ja
pääle selle veel viiul ja taktikepp. Viiul on alles kuid poognad on
väljaveninud ja keeled katki. Ma tahaks teda veel meelsasti korraks
näha ja ehk isegi veel mängida, kuid kust saada keeli ja poognaid!?
Nii
kahju oli kogu sellest hävingust! Ka raamaturiiul on juba kõik
ärajagatud. Kõige uuem riiul (ma tulin pärast koju, kui venepoiss
hakkas teda kirvega puruks lööma). Sai tehtud tuleroaks. Ma päris
karjatasin. Ärge tehke teda puruks! Kuid ema ütles, see suur riiul,
kuhu sa mõtled ta panna?
Alles
on veel isa koolipõlvne söögikapp, kust nad kindral Tõnnisoniga
kahekesi Aleksandri koolis söönud. Tagant käivad juba rotid sisse,
meie ei hoia enam sääl sees toitu. See on meil kapi peal. Niipalju
ongi meil veel kuhu (loetamatu) asju panna Tema kirjutuse laud kus ta
ööd läbi istus ja lastele noote kirjutas on ka nagu ta oli.
Aidas
on veel üks (loetamatu) täis puust tehtud oreli torusid – need
võin ka muuseumi anda.
Ja
siis üks vanaaegne latern, mida Tema isa oli valmistanud 18 a
noormehena ja mõned lehed sugupõlve albumist, kus Ta kogu oma
suguvõsa oli üles kirjutanud ja mõndki elulookirjeldused. Selle
raamatuga oli mu ema viimasel ajal tuld teinud. Kohkudes leidsin ta
oma väikese laupäält rebituna, mõned lehed, mis säilinud on
annan muuseumi ja ka vanaisa Juhani pildi, mis ta ise pliiatseiga
maalinud enne minu sündi.
Siis
annan muuseumi veel ühe õlimaali. Ta oli väga ilus aga külanõukogu
toas vallamajas mehed suitsetanud ta ära nii et pesemisegagi ei lähe
enam puhtaks. See oli maalitud meile Kallaste kooliõpetajalt
Bordonossilt mälestuseks. Mul oli ka omatehtud õlimaale kuid need
on kõik juba otsas.
Meelsasti
tegeleksin veel talvepiltidega kui saaksin kuskilt värve ja
materjale, kuid oleme ju ilma rahata, ei või mõeldagi muule kui
igapäevasele leivale!
Saksakeelseid
raamatuid oli ka juba enamik ära jagatud. Viimase 7 tükki ma jätsin
omale, viis Axel Kuusik omale õppida, ja ei toonudki neid enam
tagasi, tema oli võtnud ka selle Jakobsoni lugemiku, mille pärast
(loetamatu) poolt kätte sain ja teile saatsin.
Siis
oli ka trobikond inglisekeele raamatuid, neist on veel mõned alles,
alles on ka mu venna suur saksakeelne Geemia, mida ta ülikoolis
õppis. Üks suur venekeelne inimese ja teine looma velskri raamat ja
mõned muud parimad raamatud. Oma inglisekeele Literature, mida
õppisime viimasel kursusel Tartus enne minu lõplikku haigestumist
andsin emale tuld teha.
Meelsasti
tahaks veel lugeda sõnastikke ja lugeda võõrkeelt, just huvitab
vastastikune tõlge, mul on veel vähesed sõnaraamatud. Suur vene
sõnastik läks kaduma meie kolhoosi aseesimehe Kirejevi läbi, kes
võttis omale õppida.
Tema
kirjutet noote oli meil terved virnad. Ma korjasin kallimaid laule
papikaante vahele ja hoian kummutis. Sääl on ka esiaegsed trükitud
noodiraamatud ja Miina Härma laulud. Mõned noodiraamatud ja isa
tehtud laulud läksid Kallaste kultuurimajas kaduma. 41 laulust
saadeti tagasi vaid 10. Olin seekord raskesti haige ja hiljem oli
kultuurijuhataja juba lahkunud. Mõned oma tehtud laulud on aga
säilinud laste kaante vahel.
Nüüd
püüan vastata mõnele Teie küsimusele:
Markuse
eesnime ma ei tea aga Kavastu poolt ta oli.
Venemaalt
käis meie poole veel mõisavalitseja August Vilde, kes elas siin
vallamaja kõrval praeguses Kallaste majas. Ütles omal sääl väga
hää elu olema. Teisi ma ei tea. Üks suur poiss Parts saatis veel
koolile kooli 50 a juubeliks õnnitluse telegrammi ja teise saatis
Villem Tubin Tartust. Villem tubinist räägin rohkem, kui kokku
saame. Eduardist tean niipalju, et ta isa elas Pärsikivil väikses
majakeses ja oli rätsep. Oli kõhetu vanamees ja puhkus pillikooris
flöötel.
Teda
kutsuti Daani Joosepiks. Mu ema räägib, et esimene näitemäng
Torilas oli toimunud Freiwaldil, tema isamajas ja et kui Villem
Tubina ema oli tahtnud tulla pidule ja vana Miku Tooma v. vanaisa
teda keelanud, siis Daani Joosep öelnud: Mida teab pime päevavalgest
ehk Miku Tooma näitemängust! Eduardi vanem vend oli kõhetu
noormees, sures noorelt tiisikusse.
Eduard
käis koolis siis kui mina käisin Tartus. Ta olevat ka pillikooris
agar flöödi puhuja olnud. Ta abiellus hiljem mu lapsepõlve sõbra
Linda Pirniga Tartus. Ta oli siis Vanemuise koori juhataja ja Linda
oli näitleja. Hiljem läksid nad lahku, Tubin võttis ühe oma
koorilaulja ja Linda suundus Estooniasse.
Alatskivi
koolijuhataja Reiman oli pärit Ranna vallast, kust kõik Reimannid.
Siis käisid tema ajal veel 2 kuud Sood, Greos ja Moorid.
Leithammeli
arreteerimise põhjus oli 1905 aasta ülestõus, kuid mis ta just
tegi ma ei tea. Ta käis Eesti alul veel meie pool oma dokumente
otsimas.
Aleksander
Raudsepp tuli meile 1902 sest kuuendal tulime siia meie ja siis ta
oli veel siin. Leithammel tuli jah Kodaverest, oli endassetõmbunud,
sünge edasi püüdja mees. Kui Raudsepp siin koori juhatas, käisid
lauljad kokku koolimajja ja meie olime lapsed, tukkusime pinkide
pääl, kui olid lauluproovid, sest isa ja ema olid ju ka lauljad.
Meil oli väga igav ja uni tikkus ligi, sest proovid kestsid
hilisööni.
Isa
omatehtud laule oli 41 tükki, jäid Kallastel kadunuks. Isa oli
töökas, vahel kirjutas ka öösel. Oma surma öölgi.
Tahaks
ka kord veel neid laule sääl klaveril mängida, mis mul on
säilinud.
Polegi
meil enam nagu elu, oleme nagu mahamaetud.
Torilas
1961
No comments:
Post a Comment